
Praksisfaglighed via PBL
Støttet af


PraksisDialog
Kortene ”PraksisDialog” kan bruges til at skabe samtaler og refleksioner mellem undervisere, der ønsker at udforske og udvikle deres tilgang til praksisfaglighed i undervisningen. Målet er at skabe en struktureret dialog omkring de mange aspekter ved praksisfaglighed og hvordan det kan integreres i skolen og undervisningen.
3-trins vejledning til PraksisDialog
Målet er at skabe en struktureret dialog omkring de mange aspekter ved praksisfaglighed og hvordan det kan integreres i skolen og undervisningen. Her er en kortere 3-trins vejledning til, hvordan dialogkortene om praksisfaglighed anvendes på en workshop:
Trin 1: Introduktion og opdeling
1. Introduktion:
- Præsentér kort konceptet Praksisfaglighed og formålet med dialogkortene.
- Forklar, hvordan dialogkortene vil facilitere diskussioner og refleksion.
2. Opdeling i grupper:
- Del deltagerne op i mindre grupper af 4-6 personer.
- Giv hver gruppe et sæt dialogkort.
Trin 2: Gennemførelse af dialogsessioner
1. Valg af kort og diskussion:
- Hver gruppe trækker et kort ad gangen og diskuterer spørgsmålet i 5-10 minutter. Har man svært ved, at tale om kortets indhold kan man finde inspiration på bagsiden af kortet.
- Fortsæt med at trække nye kort og diskuter, indtil tiden er gået.
2. Facilitering:
- Facilitatoren bevæger sig rundt mellem grupperne, lytter og stiller opfølgende spørgsmål.
Trin 3: Opsamling og Refleksion
1. Gruppeopsamling:
- Hver gruppe vælger en repræsentant til at dele de vigtigste indsigter med resten af deltagerne.
2. Fælles refleksion og planlægning :
- Faciliter en fælles diskussion om, hvordan indsigterne kan anvendes i praksis.
- Deltagerne noterer konkrete tiltag, de vil implementere i deres undervisning.
3. Afslutning:
- Opsummer de vigtigste punkter fra workshoppen og tak deltagerne.