top of page
Musseet_Arena.png

Danske dyr

Her finder du en beskrivelse af et praksisfagligt PBL forløb om danske dyr. 

Forløbet som kan downloades her er et forløb som er udviklet i samarbejde med Arena Skole og Fritid i Københavns Kommune

Portræt af forløbet "Danske dyr"

Dette skriv sætter fokus på, hvordan Arena Skole og Fritid kombinerer praksisfaglighed med PBL.

 

Selvom praksisfaglighed kan forekomme som et nyt begreb, er det nærmere en genopdagelse af noget, vi måske har forsømt de seneste ti år, hvor målstyring og synlig læring har haft skolens opmærksomhed. 

 

Portrættet her beskriver en læringskultur, der allerede har taget skridtet og integrerer praksisfaglighed via PBL i undervisningen. Portrættet er et godt eksempel på, hvordan teori og praksis kan forenes, og hvordan anvendelsen af differentiering via frihedsgrader kan åbne op for flere deltagelsesmuligheder for eleverne.

 

Lærercitat:

 

“Fokus på det praksisfaglige og PBL giver vores elever mulighed for at udforske verden på en meningsfuld måde. Som lærere er det vores opgave at facilitere den proces og bidrage til, at de kommer nærmere deres potentiale og passion.

Det er i samspillet mellem praksis, problemløsning og passion, at ægte læring finder sted.  Vores udfordring har været at finde et stillads for det samspil, som kunne tilgodese alle elever. Vi endte med at differentiere via frihedsgrader. Og vi er blevet belønnet med større ejerskab hos eleverne ”

bottom of page