top of page
Forside_Projektvæggen.png

Skabeloner til projektvæg

Her finder du en beskrivelse og

grundskabeloner til produktion af din projektvæg.

Hvad er en projektvæg?

En projektvæg er en visuel "hub" i klasseværelset, som I kan bruge til at formidle centrale 

oplysninger om jeres projekt. Projektvægge kan være opslagstavler eller digitale tavler, 

der fungerer som jeres projektstyringsredskab gennem hele projektet. 

Projektvæggen – et redskab til struktur, overblik og læring

Projektvæggen bidrager til at skabe overblik, struktur og tydelighed i undervisningen. Dette gør det lettere for både lærere og elever at arbejde målrettet, systematisk og effektivt.

 

Den kan også spille en betydningsfuld rolle i specialpædagogiske sammenhænge, hvor visualisering og tydelig struktur er afgørende for elevernes læring og trivsel. I denne kontekst kan værktøjet medvirke til at:

 

  • Understøtte elevernes selvstændighed og motivation – Ved at synliggøre opgaver og fremskridt får eleverne en klar fornemmelse af ansvar og ejerskab for deres egen læring.

 

  • Fremme dialog og fælles refleksion – Projektvæggen giver et konkret udgangspunkt for samtaler mellem elever og lærere om mål, strategier og læringsudbytte.

 

  • Skabe struktur i komplekse forløb – Ved at organisere aktiviteter og faser visuelt bliver længerevarende projekter mere overskuelige og lettere at navigere i for både lærere og elever.

Et effektivt redskab til styrket samarbejde og læring

Den skaber overblik, struktur og tydelighed, hvilket gør det lettere for både lærere og elever at arbejde målrettet og effektivt.

Med Projektvæggen får I et visuelt og hands-on redskab, der gør det nemmere at:

  • Komme hurtigt fra idé til handling.

  • Skabe fælles ejerskab og ansvar i teamet.

  • Styrke elevernes forståelse for proces og progression.

Projektvæggen kan også spille en vigtig rolle i specialpædagogiske sammenhænge. Her kan værktøjet hjælpe med at:

  • Gøre det uforudsigelige mere forudsigeligt – Ved at visualisere processer skabes tryghed og forudsigelighed for elever med særlige behov.

  • Sætte fokus på den store proces – Hjælp eleverne med at forstå, hvor de er på vej hen, og hvordan de forskellige elementer hænger sammen.

  • Skabe overblik over de små dele af processen – Gør det lettere at fokusere på delmål og små skridt, så alle elever kan følge med i deres eget tempo.

bottom of page